Obowiązki Polaków zatrudnionych za granicą

Obowiązki Polaków zatrudnionych za granicą

3 views
0

Pomimo że największy boom na emigrację zarobkową dawno minął, nie brakuje dzisiaj osób chętnych do podjęcia pracy za granicą. Zazwyczaj są to osoby poszukujące pracy dorywczej, sezonowej, ale także pracownicy dużych korporacji, którzy wyjeżdżają na wielomiesięczne czy wieloletnie kontrakty. O czym muszą pamiętać polscy pracownicy za granicą? Dajemy kilka wskazówek!

Konto w zagranicznym banku i adres zamieszkania

Podstawą w składaniu dokumentów do nowej pracy za granicą jest podanie numeru konta bankowego, zarejestrowanego w danym kraju. Jest to niezbędne do tego, aby pracodawca mógł przelewać na nasze konto wypłatę. Oczywiście możemy zadecydować o przelewaniu na konto polskie, jednak musimy mieć świadomość, że wielokrotne przewalutowanie może narazić nas na poważne straty. W większości placówek bankowych pracownicy przygotowani są na tę konkretną sytuację – wystarczy powiedzieć im, że jesteśmy obcokrajowcami. Zaproponują nam oni najprostsze konto.

Podczas wypełniania dokumentów u pracodawcy często wymagane są od nas również takie dane, jak adres zamieszkania. Najczęściej informacja ta dotyczy korespondencji, jednak w wielu przypadkach jest niezbędna do podjęcia pracy. Koniecznie więc zainteresujmy się wynajęciem chociaż niewielkiego lokum.

Co z podatkami?

Podejmując pracę za granicą musimy mieć świadomość, że będziemy zobowiązani do płacenia podatków. Warto przeczytać podstawowe informacje dotyczące prawa podatkowego i konieczności rozliczania się pod koniec roku. Jeśli nie mamy pewności, czy rozliczamy się prawidłowo z zagranicznym fiskusem: poprośmy o pomoc pracowników sprawdzonego biura podatkowego. Zagadnienia takie jak zwrot podatku z Niemiec czy Francji nie są dla nich żadną tajemnicą. Pomoc uzyskamy on-line, telefonicznie i w siedzibie firmy.